16.04. 2020.
Naša djeca i roditelji imaju sreću da je u njihovoj neposrednoj okolici puno dostupnih livada i šuma na kojima je moguće boraviti i istovremeno biti u izolaciji.
Zato vam danas donosimo nekoliko ideja kako iskoristiti šumu kao prirodan poticaj za učenje.
Pozivamo vas da izradite herbarij, istražite labirint stabala, odigrate jednu drugačiju košarku i posvojite drvo!
Boravak u prirodi izuzetno je koristan, kako za djecu, tako i za odrasle.
Krenite u prirodu još danas i pronađite zabavu u svemu što vas okružuje i to sa svojom djecom. U vremenima kada su tehnološki izumi zamijenili vrijeme koje su roditelji provodili u igri sa svojom djecom, potrebno je isticati važnost rekreacije i druženja cijele obitelji na otvorenom. Ne samo da to sa sobom nosi niz zdravstvenih dobrobiti, već utječe na kognitivni, motorički i kreativni razvoj djeteta, ali i osnažuje emocionalnu povezanost unutar obitelji. Donosimo nekoliko ideja što možete raditi s djecom na otvorenom/u prirodi.
Maštoviti herbarij
Lijepa uspomena na izlet i šetnju livadama i poljskim putevima je herbarij napravljen vlastitim rukama, odnosno knjiga s prešanim biljem.
Potrebno:
• bilježnica
• teške knjige (za prešanje)
• stare novine
• selotejp
Tijekom boravka u prirodi djeca neka skupljaju najrazličitije cvijeće i trave i pritom se trude zapamtiti mjesto gdje su pronašli neku biljku i njezin miris. Kada dođu doma, biljka se preša. Postupak prešanja je sljedeći: svaka se biljka položi na zaseban komad novinskog papira i pokrije drugim listom novinskog papira. Pritom treba paziti da se ništa ne savije. Tako omotano bilje zatim treba staviti među stranice debele knjige koja se potom optereti drugim knjigama. Trebat će nekoliko dana da se biljka posve osuši. Nakon što je biljka suha, vadi se iz knjige te se lijepi u bilježnicu. Djeca mogu potražiti na internetu informacije o biljki, ali mogu i pustiti mašti na volju i biljkama dati kreativna imena, na primjer, „limunastožuti leptirasti cvijet“ ili „kriš-kraš trava“. Također trebaju zapisati sve što im je još ostalo u sjećanju s izleta, dakle stanište biljke, njezin miris i sl. Tako nastaje jedinstvena uspomena na veličanstven dan proveden u prirodi!
Labirint stabala
Labirint stabala je zanimljiva igra opipavanja u kojoj su u prvom planu osjetilna iskustva u prirodi. Jedno je dijete voditelj igre, a drugo je u prvom krugu igrač (umjesto drugog djeteta može biti i roditelj sudionik u igri). Voditelj stavi igraču povez na oči i vodi ga kroz dio šume ili parka do tri različita stabla. Igrač mora opipati stabla i zapamtiti strukturu kore, razgranatost, oblik listova i korijena. Nakon toga voditelj ga drugim putem vodi natrag do polazne točke. Igrač skida povez s očiju i pokušava pronaći put kojim je ranije prošao te prepoznati stabla koja je opipao. Hoće li mu to uspjeti?
Košarka prirodnim materijalima
Potrebno:
• češeri, kesteni, žirovi, kamenčići i sl.
• tanke, blago savitljive grane
Prije početka igre treba prikupiti potrebne materijale: češere, žirove, kestene, kamenčiće i slično za bacanje te nekoliko savitljivih grana za „koš“. Sada treba napraviti koš: grane se saviju i isprepletu u oblik prstena promjera oko 40 cm. Taj se prsten objesi na granu, ovisno o visini djeteta. Dakle, potrebno je da bude barem o,5 m iznad djetetove glave. S unaprijed određene crte igrači kroz prsten bacaju prikupljene predmete, jedan za drugim. Za svaki pogodak dobiva se jedan bod. Tko će osvojiti najviše bodova? Igru igrajte na mjestima gdje ste sigurni da nema drugih prolaznika.
Posvojite stablo!
Projekt može trajati tijekom cijele godine, a utječe na vještine promatranja, uspoređivanja i promišljanja o biljkama u prirodi te promjena na njima nastalim uslijed vremenskih uvjeta i promjene godišnjih doba. Na ovaj način kod djece se potiče interes za prirodu i istraživanje. Dijete u šetnji s roditeljem može odabrati stablo koje će „posvojiti“, a zatim ga svakodnevno promatrati (njegov rast, promjene na njemu uslijed prolaska vremena/ promjene godišnjih doba, utjecaj kiše, sunca, vjetra i sl.). Promjene koje dijete uoči roditelj može zapisivati u jednu bilježnicu, a kasnije po povratku doma razgovarati o tome. Dodatan poticaj za razvoj sposobnosti percepcije može biti usmjeravanje na jedan dio stabla, npr. list, granu.. Djeca stablo mogu povremeno i fotografirati te fotografije zalijepiti u bilježnicu. Djeca mogu i nacrtati radove s uočenim promjenama koje će biti dio njihovih zapažanja, ali i dio bilježnice u okviru projekta.