17.04. 2020.
Jedan od programa koji se provodi u našem vrtiću je i program Malih istraživača, to je specijalizirani program za potencijalno darovitu djecu.
Voditeljice programa su za polaznike programa, ali i za sve predškolce (mogu probati i mlađi) pripremile zanimljive aktivnosti iz NTC programa kojeg koriste u svom redovitom radu.
NTC program temelji se na igri koja je pokretač zdravog dječjeg razvoja. Program je sastavljen od različitih aktivnosti i igara za djecu koje se temelje na saznanjima o razvoju i radu mozga. Igra kao unutrašnja motivacija djeteta je ključni faktor NTC programa.
Pokretač ovog programa je doktor Ranko Rajović koji nastoji osvijestiti važnost igara koje su u današnje vrijeme zaboravljene te potaknuti roditelje da svoje slobodno vrijeme iskoriste u igri s djecom i tako utječu na pravilan razvoj njihova mozga.
Ovih dana svjedoci smo vremena za koje se nismo stigli pripremiti, stoga je važno na koji način se postaviti u ovakvoj situaciji. Rajović u svom novom članku navodi da ćemo u izolaciji naučiti puno o roditeljstvu te da je ova situacija jedinstvena za povezivanje i zajedništvo. No, nije lako balansirati ako ste kod kuće s mlađim i starijim djetetom jer svatko od njih ima svoje želje i potrebe, školu, vrijeme odmora, što je složit ćete se teško uskladiti. Rajović za roditelje predlaže kvalitetan raspored koji će pomoći djetetu ali i Vama.
Preporučuje dnevnu rutinu, uključivanje djece u pripremu doručka, ručka i večera, zatim izvršavanje obaveza. Popodne je važno da dijete ima slobodno vrijeme, da radi što ono želi (sat i pol ili dva), dok npr mlađa djeca odmaraju. Navečer dijete možemo uključiti u pripremu večere, zatim slijedi obiteljsko druženje uz neki film, priču ili društvenu igru.
Više o savjetima doktora Rajovića možete pročitati i pogledati na: https://magazin.hrt.hr/599996/dr-ranko-rajovic-o-roditeljstvu-cemo-puno-nauciti-u-izolaciji
Zbog novonastale situacije kod djeteta se može razviti strah, ali i agresivnost. Dijete je kod kuće na sigurnom no ono što mu najviše nedostaje je fizička aktivnost, kretanje. Igrališta i parkovi su zatvoreni, nedostaje socijalni kontakt i druženje s prijateljima, odlazak u vrtiće i škole što kod djece izaziva frustraciju i strah i ono ga teško može verbalno izraziti. Dijete bez kretanja postaje frustrirano, kaže Rajović i kao rješenje za one koji nemaju dvorište i zatvoreni su u stanu, predlaže NTC poligone.
Pogledajte kako osmisliti NTC kućni poligon:
https://www.facebook.com/524117360943918/videos/841828212980991/
NTC sustav učenja polazi od pretpostavke da dijete najbolje i najprirodnije uči kroz igru pa je cijela metodika rada osmišljena tako da je dijete prolazi igrajući se, a da se pritom u njemu ne stvara osjećaj da nešto mora naučiti. NTC sistem učenja u svojim igrama pored pokreta uključuje i neke misaone procese, kako bi se više moždanih stanica aktiviralo, ali i ono što je jednako važno da je djetetu aktivnost zanimljivija i da je što duže provodi. Za razvoj mozga jako je važno integrirati motoričke i misaone procese, jer tako se aktiviraju, povezuju i razvijaju različite stanice mozga, što pozitivno utječe na kognitivne sposobnosti djeteta. Sjetite se lastika (gumi-gumi) igre koja se igrala satima. Kada ste u različitim i kompleksnim motoričkim pokretima (rotacija, ravnoteža, dinamička akomodacija oka i koordinacija pokreta) izgovarali pjesmicu ili brojalicu, tada niste imali osjećaj dosade i igrali ste se po cijeli dan. Ako igra nema misaone procese onda ona dosadi i zato kraće traje, kao što je preskakanje vijače, školica i slično. Upravo zato NTC igre imaju elemente koji unose u svaku igru misaoni proces (klasifikacije i serijacije) što aktivira matematičko-logičko mišljenje, što čini igru interesantnom i tako vrijeme brzo prolazi.
NTC program objedinjuje igre koje potiču motoričku aktivnost i razvoj kognitivnih sposobnosti, a ovih dana pokretači programa ponudili su roditeljima pregršt novih igara za djecu od 5 do 12 godina koje možete igrati kod kuće. Riječ je o projektu "Vrijeme za NTC", koji se odvija na njihovoj Facebook stranici i koji omogućuje roditeljima da lakše prebrode ovaj period.
https://ntcucenje.com/vreme-za-ntc/
https://www.facebook.com/pg/NTC-sistem-u%C4%8Denja-524117360943918/posts/?ref=page_internal
Mi smo neke od njih za Vas preveli i prilagodili!
NEOBIČNE TVOREVINE
U ovom zadatku potrebno je da dijete od dvije stvari napravi nelogičnu novu tvorevinu, tako što će joj dodati originalnosti i zanimljiv naziv. Bilo bi dobro kada bi dijete i ovu novu tvorevinu slikovno predstavilo, ne samo da bi mu zanimacija duže trajala, već bi i upotrijebili što više svog kreativnog potencijala.
Npr: SLON + AUTOBUS = SLONOBUS LUBENICA + KORNJAČA = LUBENJAČA
ZEMLJA MAŠTE
U ovom zadatku potrebno je nacrtati planet ili zemlju iz svoje mašte, tj. kako je dijete zamišlja.
NTC- KLACKALICA
NTC klackalica je igra u kojoj se djeca osnažuju u fizičkim sposobnostima i brzom razmišljanju. Namijenjena za dva igrača, tako da je mogu igrati djeca između sebe ili dijete sa jednim od roditelja. Igrači se drže za ruke, a zadatak je da naizmjenično izgovaraju životinje. Kada dijete kaže životinju, treba čučnuti. Igrač koji stoji brzo izgovara novu životinju, a ovaj drugi iz čučećeg položaja ustaje i izgovara svoj primjer. Životinje se ne smiju ponavljati, možete probati i s drugim pojmovima!
https://www.facebook.com/524117360943918/videos/521180848827608/
TRI CRTE- ZAVRŠI CRTEŽ ŠTO BOLJE
Tri crte završi crtež što bolje, je aktivnost koju ste možda već vidjeli u sličnim formatima na internetu, ali kako biste dobili više od ove igre možete je iskoristiti da uvedete dijete u svijet nelogičnih priča. Potrebno je da odrasla osoba nacrta na papiru 3 nasumične crte (ne moraju biti ravne) flomasterom ili markerom, dijete namješta papir kako mu odgovara i osmišljava crtež koji će se nadovezati na početne tri crte. Dijete koristi drvenu olovku i bojice. Kad završi crtež nek ispriča priču o svojem crtežu!
NELOGIČNE PRIČE
U NTC programu se često koriste nelogične priče, jer aktiviraju važne regije mozga, posebno one koje su zadužene za kreativnost. Upravo zbog toga nemojte im puno pomagati, neka uključe maštu i sami naprave ovaj zadatak. Cilj je živopisnim, mentalnim asocijacijama povezati nama nepoznate ili nelogične sintagme ili definicije. Djetetu možete zadati nekoliko imenice, npr. bubamara, mesožderka, zmaj, dinosaur i leptir, na osnovu njih dijete slaže neobičnu, nelogičnu priču. Krenite s dvije do tri imenice, postepeno povećavajte broj imenica.
Npr: Čudesni svijet
Mudra bubamara ispod vijugave duge pokušava riješiti konflikt između biljke Mesožderke, kineskog Zmaja i Dinosaura. Za to vrijeme leptir Srceslav i Okati cvijet umiruju situaciju pjesmom, pticoledi su tu u slučaju da neko ogladni.
NTC OGLEDALO
Za ovaj zadatak potrebni su: papir, bojice, ljepljiva traka i ogledalo. Dijete sjedi ispred ogledala tako da mu je pola lica vidljivo, a polovica lica je prekrivena papirom. Dijete pokušava nacrtati polovinu svog lica gledajući polovinu svog odraza. Ako je dijete mlađe možete mu nacrtati dio kuće, kruga ili sl., a dijete crta ono što nedostaje.
SMISLI ZAGONETKU
Potrebno je osmisliti pitanje u stihu, tako da ti stihovi daju potrebne informacije koje navode do rješenja. Kategorija na osnovu koje se rade pitanja je npr. VOĆE.
Npr: Duboko u šumi, pokraj staze neke Crvene se, slasne poslastice meke. Skrivaju ih sjene visokog drveća, kad otkriješ gdje su to je prava sreća . (Šumske jagode )
Ide u sok ili u vino. To je voće vrlo fino. Bilo crno ili bijelo, lisici je nedostižno jelo. (Grožđe)
MUHOLOVKA
Ovom igrom vježbamo reflekse, brzinu razmišljanja i misaone klasifikacije i serijacije. Predstaviti ćemo vam igru koju možete igrati s rekvizitom koji se nalazi u skoro svakoj kući, a to je muholovka. Vjerojatno nemate više komada, koliko treba za igru, tako da pokušajte pronaći neku zamjenu koja može poslužiti svrsi. Igrači mogu koristiti razne rekvizite ( kuhače, drvene štapiće,...)
Varijanta 1.- Vođa igre nabraja životinje, predmete ili nešto treće. Kada igrači čuju životinju udaraju muholovkom u salvetu koja se nalazi na stolu.
Varijanta 2. - Vođa igre nabraja države svijeta. Kada igrači čuju državu koja se nalazi u Europi udaraju muholovkom u salvetu koja se nalazi na stolu.
Varijanta 3. - Vođa igre izgovara riječi. Kada igrači uoče dogovoreno slovo u riječi na primjer "R" (traktor, marka, brod...) udaraju muholovkom u salvetu koja se nalazi na stolu.
U svakoj varijanti prvi igrač koji udari po salveti, odnosno koji bude najbrži dobiva bod i tako sakupljaju bodove do 10. Ako igrač pogriješi, oduzima mu se bod. Igrači mogu sami pamtiti svoje bodove, a ako je dijete malo roditelj mogu bilježiti.
NELOGIČNA PRIČA OD BOJAMA ZASTAVA
npr.: Žaba u čizmama je s Kosog tornja u Pisi bacala grude snijega na Vezuv, kako bi ugasila lavu koja je krenula iz vulkana.
Ovo je nelogična priča koju smo osmislili kako bismo lakše upamtili boje koje krase zastavu Italije, a to su zelena (žaba), bijela (snijeg) i crvena (lava) . Ujedno smo ubacili i asocijacije na Italiju (čizma, Kosi toranj u Pisi, Vezuv). Svaku boju zastave potrebno je predstaviti pomoću jedne asocijacije (kao što smo pokazali u primjeru zastave Italije). Ako želite, možete u priču dodati i asocijacije na odabranu državu (najviše 3 asocijacije). Boje s odabrane zastave treba prebaciti u pojmove koje dijete asociraju na date boje. U našem primjeru zelena boja je postala žaba, bijela boja snijeg, a crvena lava/vulkan. Na to se još doda nekoliko asocijacija na državu i igra može početi. Prilikom svakog zadatka poželjno je da dijete prvo malo istraži temu, u ovom slučaju dijete neka uzme atlas, enciklopediju, globus, kartu svijeta i pogleda koje su mu zastave interesantne i koje su asocijacije na tu državu.Nakon toga može se prijeći na sljedeći dio zadatka, a to je osmišljavanje priče.