Podijeli
Kako koristiti radne listiće kod kuće
24.04. 2020.
Dragi roditelji, na vaš zahtjev organizirali smo podjelu radnih listića za predškolce.
Nažalost, zbog propisanih mjera, pri podjeli nismo mogli prenijeti vam i osnovna pravila za rad s radnim listićima.
Zato vam danas donosimo tekst koji sadrži upute za roditelje kako s radnim listićima za predškolce kod kuće.
U tekstu vas i podsjećamo kako priprema za školu nije vezana isključivo i samo uz njih te da se brojne vještine mogu razvijati i na djeci prirodniji način - kroz igru.
Kako koristiti radne listiće kod kuće:
-
ako dijete samo zatraži da bi rješavalo radne listiće, naravno da ćete mu to omogućiti, na vama je da mu ponudite izbor iz više mogućih radnih listića kako bi dijete samo odabralo onaj koji mu je najzanimljiviji ili najprivlačniji za rad. Mogućnost izbora djetetu daje osjećaj moći i uvažavanja, također kroz izbor omogućujete da dijete ima kontrolu nad onim što i kako će raditi. Djetetu također možete ponuditi da samo izabere olovku ili bojicu s kojom će raditi, da npr. prvo izreže pa onda oboji izrezano ili obrnuto.
-
ako dijete ne želi ispunjavati radne listiće i to je u redu, da vas utješimo, dio predškolaca zapravo ne voli rad na radnim listićima zato što im nisu privlačni niti zanimljivi, njihovo ispunjavanje traje, traži jedan točan odgovor na postavljeno pitanje (a oni su skloniji kreativnijim aktivnostima) i ako nemaju dovoljno dobro razvijene grafomotoričke sposobnosti često budu neuspješni (a tko voli raditi nešto što nam ne ide). Sjetite se poruke kako se sve vještine potrebne za polazak u školu mogu uvježbati i kroz igru koja je djeci i prirodan način učenja. Iskreno rečeno, dijete vi možete primamiti (ili prisiliti) da odradi neki radni listić, ali ako se ono ne usredotoči i napravi ga na brzinu tek da bi zadovoljilo formu (vas), ono iz toga nije ništa dobro naučilo. Moguće je da i proizvedete kontra efekt, moguće je da dijete stekne odbojnost prema radu s olovkom i papirom. Zato pomalo i opušteno, ostavite radne listiće na dohvat djeteta, kao i olovke i bojice. Ono će samo istražiti materijal i kad bude spremno krenuti rješavati. Potrebno je mnogo strpljenja jer je svako dijete jedinstveno i svakomu treba prići na drugačiji način te pronaći odgovarajuću motivaciju za rad. Samo strpljivo i polako.
-
uvijek je dobro da ono što djetetu nudite bude i u skladu s njegovim interesom, moguće je da mu predloženi listići nisu zabavni niti primamljivi. Zato pogledajte na kraju teksta priložene linkove i zajedno s djetetom izaberite nešto što se djetetu sviđa, ali pazite da mu bude i razvojno prilagođeno. Pod razvojno prilagođeno mislimo da je djetetu radni listić u skladu s njegovim sposobnostima. Dobije li dijete pretežak zadatak, frustrirat će se i odbiti raditi. Bolja je verzija da kod djece koja su nesigurna ili odbijaju raditi krenete od lakših zadataka jer će se time dijete motivirati i imati više volje za daljnji rad.
-
kao jedan od zadataka pripreme za školu bilo bi dobro da radne listove spremate uvijek isto mjesto, kao i pisaći pribor. Ovo je i dobra prilika da dijete povede samostalno brigu o urednosti prostora i materijala.
-
ako je moguće uspostavite rutinu rješavanja radnih listova, npr. uvijek u isto doba dana i na istom mjestu, to će omogućiti stvaranje navike koja pomaže djetetu u lakšem koncentriranju - radne listiće je dobro da radite zajedno s djetetom i to tako da mu pročitate zadatak, provjerite da li je dijete shvatilo što se od njega očekuje i da pustite dijete da odradi zadatak samo. Vi u vrijeme dok dijete ispunjava zadatak se odmaknite od djeteta, ali mu ostanite u blizini, tako da vas lako može dozvati bude li mu trebala pomoć. Ne preporučujemo da sjedite uz dijete cijelo vrijeme kao ni da stojite iznad djeteta, razmislite, kako je vama kad netko stalno kontrolira vaš rad, komentira, ispravlja...
-
kad dijete završi sa zadacima na jednom radnom listu, neka vas zazove i zajedno pogledajte ispunjeni radni listić. Najbolje je dijete pitati kako je zadovoljan urađenim, nemojte upasti u zamku da uradak ocjenjujete ili samo ističete negativno. Ako dijete nije dobro riješilo radni listić, provjerite da li je dijete dobro razumjelo zadatak ili mu je zadatak bio pretežak ili nije bio motiviran za riješiti ga. Ne ljutite se na dijete, zadržite pozitivan stav, možete s djetetom porazgovarati kako i vama neke stvari ne idu od (prve) ruke i kako se vi sami s tim nosite i najvažnije – pokušate ponovno, sutra!
-
pohvalite dijete za njegov rad tako da pohvalite njegovu radnu etiku, proces u kojem dijete sudjeluje, trud, strategije koje je koristio, fokus, ustrajnost, poboljšanje... Ne obasipaju djecu nepotrebnim, često i neiskrenim pohvalama. Mnogo je važnije kvalitetno i iskreno pohvaliti dijete nego to činiti često. Važno je pohvaliti trud, a ne talent ili sposobnost, jer time potičemo dijete da radi još više, budući da vidi da se rad isplati. Osim toga, trud je ujedno nešto na što osoba sama može utjecati, pa time potičete i koristan alat za rješavanje potencijalnih poteškoća.
-
rad na radnim listovima djetetu treba biti zabavno i više u obliku igre nego u obliku kreiranja školske atmosfere. Zato i ne smije trajati dugo! Preporučeno vrijeme rada na radnim listićima je u početku do 10 min, a zatim se polako povećava. U to vrijeme spadaju sve aktivnosti koje se mogu raditi s radnim listićima, npr. dijete može po zadatku nešto pobojati, zatim mu možete dati škare i ljepilo da, ako želi izreže i nalijepi na neku drugu podlogu, možda od izrezanih slikica može i ispričati priču... Puno je toga što se može raditi na jednom materijalu.
-
kad god je moguće radni listić neka bude obogaćen radom na konkretnom materijalu. Npr. radni listić gdje je potrebno prebrojavanje nadopunite tako da djetetu omogućite baratanje pravim materijalima, npr. kamenčići, gumbi ili suhi grah mogu biti materijali za prebrojavanje. Nakon što dijete prebroji na konkretnom materijalu neka zabilježi rezultat i na radnom listiću. Tako će dijete dobiti mogućnost manipuliranja i direktnog uvida što dvodimenzionalni zadatak na papiru ne dopušta. Iz razvoja djece znamo kako direktno manipuliranje predmetima ima višestruke koristi za razvoj matematičkih vještina, vještina pisanja i sl.
Molimo vas ne usmjeravajte sve aktivnosti djeteta prema radnim listovima, djetetova igra, posebice slobodna je djetetova stalna potreba koja ne prestaje ni polaskom u školu. Zapamtite kako u igri dijete najlakše uči, opušta se i zabavlja, razvija ponašanje usmjereno cilju, razvija motoriku, maštu, koncentraciju, mišljenje, obogaćuje govor, usavršava vještine komunikacije i osjeća se dobro!
https://www.mamatataja.hr/skolica-zadaci/
https://pametnica.harfa.hr/vjezbalica/
https://www.artrea.com.hr/onlineskola.html
http://www.maligenijalci.com/radni-listovi/predskolarci/
Imate li dodatnih pitanja ili komentara slobodno nam se javite na viber grupu skupine ili na web@vrtic-viskovo.hr