02.05. 2020.
Priprema za učenje pisanja
1. Učenje pisanja slova započinje tek u školi, no preduvjeti za uspješno pisanje počinju vrlo rano!
Priprema za pisanje započela je davno: loptanjem, penjanjem, ljuljanjem, igrama u pijesku, slaganjem kockica... Sve su te aktivnosti pripremile motoriku ruku za "najfiniji" rad pisanja. Kod djece se najčešće prirodno javi interes za olovku, crtanje i bojanje te najčešće djecu nije potrebno na to dodatno poticati, a sve navedene aktivnosti su one koje prethode pisanju.
2. Prije početka pisanja slova, dijete mora uvježbati finu motoriku i grafomotoriku.
Za savladavanje pisanja preduvjet je dobro razvijena fina motorika ruke, a to ćete provjeriti kroz praktične vještine djeteta. Tako će dijete dobro razvijene fine motorike biti sposobno izvršavati praktične aktivnosti koje se odnose na brigu za samoga sebe: pravilno jesti žlicom, vilicom i nožem, počistiti prosipanu hranu, otvoriti/zatvoriti bočicu sa sokom, otkopčati/zakopčati gumbe, otvoriti/zatvoriti patentni zatvarač na jakni, zavezati cipele, počešljati se i samostalno zavezati rep ili čak isplesti pletenicu. Kao dio pripreme za pisanje omogućite djetetu materijal za crtanje, bojanje, rezanje i lijepljenje. Potičite dijete na nizanje perlica, šivanje, rezanje malih oblika škaricama, to su sve dobri načini na koje dijete vježba koordinaciju ruka i oka, važnog preduvjeta za pisanje.
3. Prije početka pisanja dijete treba imati dominantnu ruku!
Također, važna je dominacija ruke, za koju do pete godine 90 posto djece pokazuje sklonost uporabom jedne ruke u većini aktivnosti koje se vrše rukama. Roditelji bi trebali djetetu pružiti mnogo prilika za crtanje i bojanje, ali ga pustiti da samo odluči hoće li olovku držati u lijevoj ili desnoj ruci, uz korištenje samo palca, kažiprsta te srednjeg prsta za manipulaciju predmetima, u čemu može pomoći npr. sortiranje sitnih predmeta po boji i veličini.
4. Prije početka učenja pisanja slova, provjerite kako dijete drži olovku!
Dok dijete crta ili boji kistom obratite pažnju na pravilan hvat, ali i na neaktivnu ruku koja treba pridržavati papir. Roditelji bi trebali obratiti pažnju na ispravan hvat olovke odmah u početku djetetovog hvatanja jer je mnogo lakše poučiti ga ispravnom hvatu nego ispravljati pogrešno naučeni hvat. Pravilan hvat olovke omogućava maksimalnu kontrolu i fleksibilnost prilikom pisanja. Da bi dijete moglo pravilno razvijati finu motoriku, a samim time i razviti zreli dinamični hvat olovke, mora prvo ojačati mišiće šake i prstiju, te uskladiti zajednički rad tih mišića, odnosno, koordinirati ih. Ako su mišići šake i prstiju slabi, dijete ima teškoća u motoričkoj spretnosti te je potrebno provoditi vježbe jačanja tih skupina mišića, a jedna od vježbi je i rezanje škarama: počevši od rezanja po ravnoj liniji prema sve kompliciranijim linijama i oblicima (kose linije, cik-cak linije, valovite linije, trokut, kvadrat, krug – primjere možete vidjeti u galeriji). Kako dijete jednom rukom drži papir, a drugom piše, važno je uvježbati i vještinu bilateralne koordinacije. To je sposobnost da dvije strane tijela sudjeluju zajedno u istoj aktivnosti. Ulogu bilateralne koordinacije pronalazimo u aktivnostima fine motorike kao što su nizanje na špagicu, vezanju vezica na cipelama, korištenja noža i vilice pri hranjenju, rezanju papira gdje jednom rukom pridržavamo i usmjeravamo papir a drugom režemo ili pak držanju ravnala dok drugom rukom crtamo liniju.
Objasnit ćemo vam na najjednostavniji način kako pravilno držati olovku. Najbolje je dijete učiti držati olovku kroz igru tako da proces učenja potakne njegov interes. Potrebni su vam samo olovka i salveta (ili gumica za brisanje). Salvetu presavijemo nekoliko puta i stisnemo ju malim prstom i prstenjakom, a ostali prsti ostaju ispruženi. Potom preostalim prstima uzimamo olovku i već smo svladali tehniku!
5. Što ako dijete pokazuje izraziti interes za pisanje slova
Ako dijete prije polaska u školu pokaže interes za učenjem pisanja, prvo provjerite na sljedećem popisu da li je dijete usvojilo aktivnosti koje su dobre vježbe i preduvjeti:
-
dijete se pravilno služi žlicom, vilicom i nožem
-
dijete može samo otvoriti/zatvoriti bočicu s navojem
-
dijete može samo otkopčati/zakopčati gumbe
-
dijete može samo otvoriti/zatvoriti patentni zatvarač na jakni
-
dijete može samo zavezati cipele
-
dijete se samo češlja
-
dijete ima dominantnu ruku
-
dijete pincetnim hvatom palca i kažiprsta hvata male predmete
-
dijete pravilno drži olovku
-
dijete ima adekvatan pritisak olovke na papir
-
dijete uspješno reže škarama razne oblike
-
dijete niže perlice (ili malu paštu) na konac
-
dijete šivanjem spaja dvije tkanine
-
dijete jednom rukom drži ravnalo i drugom crta crte
-
dijete dok crta drugom rukom drži papir
-
dijete pravilno sijedi na stolici
-
dijete može precrtati jednostavne oblike
-
dijete boji unutar linije
-
dijete imenuje sva slova (kad mu se pokaže veliko tiskano slovo)
-
dijete razumije da iza svakog znaka stoji neko značenje
-
dijete razumije princip pretakanja govora u slova (glasa u znak)
-
dijete može razlikovati različite slovne znakove
i tek onda dolazi i učenje pisanja!
Primjetite li da neku od nabrojanih aktivnosti dijete nije usvojilo, vrijeme do škole iskoristite da kroz igru djetetu kreirate priliku da dijete i u toj vještini postane uspješno.
Ako su sve preduvjetne aktivnosti zadovoljene, onda mu pokažite ispravan način pisanja pojedinog slova i upoznajte ga s pravilom da se piše od lijeva prema desno te počnite od slova koja se nalaze u djetetovu imenu.
I to je do polaska u školu dovoljno!