05.02. 2021.
Prije polaska u školu vrlo je važno da djetetu omogućimo usvajanje socijalnih i emocionalnih vještina koje su važne za funkcioniranje u zajednici kao što je to škola. Socijalna i emocionalna spremnost olakšava djetetu prihvaćanje školskih obveza, okoline i života u školi te kasnije u životu. Spremnost na suradnju i gradnju odnosa s vršnjacima, samopouzdanje u vlastite sposobnosti, pozitivna slika o sebi, samostalnost u izvršavanju zadataka samo su jedne od vještina potrebnih za školu.
Hoće li dijete biti uspješno u školi ovisi o tome što je prethodilo, u kakvom okruženju je dijete raslo i koje vještine su roditelji i ostali odrasli poticali kod djeteta. Mi ističemo važnost socijalnih i emocionalnih kompetencija za uspješan školski život.
Poticanje samostalnosti i odgovornosti
Vrlo je važno djetetu omogućiti da bude samostalno jer će se tako osjećati kompetentnije i uspješnije. Ako djetetu omogućimo da zadatke obavlja sam, bez naših intervencija rast će mu samopouzdanje i dijete će osjećati ponos što je samo uspjelo u nekom pothvatu.
Izdvajamo životno-praktične aktivnosti (zadatke) koje bi dijete prije polaska u školu moglo samo izvršavati, a pritom i uživati jačajući samopouzdanje:
- samostalno oblačenje i svlačenje
- samostalno pospremanje i slaganje odjeće i obuće u ormar
- brisanje cipela ili tenisica vlažnim krpicama
- samostalno postavljanje stola prije obroka
- pranje suđa i brisanje posuđa
- briga o kućanstvu (metenje poda ili usisavanje, brisanje prašine, slaganje kreveta nakon spavanja, stavljanje robe na sušenje pomoću kvačica)
- pranje igračaka (kocaka, lutki, beba, posuđa) i brisanje igračaka
- pospremanje i sortiranje vlastitih igračaka i sobe u kojoj dijete boravi (pospremanje kreveta nakon spavanja)
- zalijevanje biljaka i briga o biljkama
- iznošenje smeća.
Poticanje samopouzdanja i pozitivne slike o sebi
- poticanje djeteta da samostalno odlučuje u nekim jednostavnim situacijama
- postavljanje jasnih granica i očekivanja prema djetetu
- slušanje djeteta i podržavanje djeteta u njegovim idejama
- dopuštanje djetetu da ponekad i pogriješi, radeći zadatak do kraja
- važnost razgovara s djetetom o provedenom danu, što je mogao drugačije napraviti ili hvaljenje njegove odluke
- poticanje djeteta da se samostalno uključuje u odnose s drugom djecom (igranje društvenih igara: Čovječe ne ljuti se, Križić-kružić, Monopoly i sl), te igre na svježem zraku (park, igralište)
- poticanje hobija u kojem dijete pokazuje interes
- imenovanje i prepoznavanje emocija (Tužan sam kad, sretan sam kad)
- razgovor o situacijama koje izazivaju određene emocije (kad padnem sam..., kad se igram sam..)
- razgovor ili igra u kojem svaki član obitelji zapisuje u čemu je dobar, što zna, što može itd.
- isticanje mjesta u kući u kojem su naglašene sve dječje ideje i postignuća.
Poticanje socijalnih kompetencija
Kako roditelji mogu poticati razvoj socijalne-kompetencije svog djeteta?
- topao i podržavajući odgoj
- učenjem socijalnih vještina (komunikacijske vještine, nenasilno rješavanje sukoba, rješavanje problema, donošenje odluka)
- poticanje druženja s vršnjacima (sklapanje prijateljstva, komunikacija s vršnjacima, igranje raznih zajedničkih igara, rad na projektu u vrtiću ili školi)
- ovladavanje neugodnim emocijama (model roditelja kao model uspješnog nošenja s neugodnim emocijama, roditelj kao primjer svom djetetu)
- odgađanje svojih potreba, uvažavanje tuđih, osjetljivost na tuđe osjećaje, npr. Što misliš kako se on/ona osjeća?” “Kako bi se ti osjećao/la da se to tebi dogodilo?”
pripremila: Sanja Kardum, odgojiteljica