26.02. 2021.
Kada govorimo o polasku djeteta u školu, često se spominje tjelesna i psihička spremnost djeteta.
Psihička zrelost uključuje intelektualnu, socijalnu i emocionalnu dimenziju. Odgajatelji kao kreatori okruženja za učenje, rast i razvoj djece svjesni su vrijednosti poticajnog, motivirajućeg i stimulativnog okruženja koje pruža brojne mogućnosti za učenje i razvijanje novih vještina i kompetencija. Vrtićko okruženje je iznimno kompleksno, cjelovito i usmjereno na sva područja djetetovog razvoja, no one aktivnosti koje u ovom tekstu izdvajamo kao vrlo vrijedne za uspješno snalaženje u školi su životno-praktične i radne aktivnosti.
Životno-praktične i radne aktivnosti kod djece razvijaju vještine samostalnosti, sigurnosti, osjećaje vrijednosti, pripadanja i doprinosa zajednici. Dijete koje od rane dobi potičemo da bude samostalno i doprinosi zajednici imat će više samopouzdanja, veći osjećaj vrijednosti, osjećat će se kompetentnije i sretnije. U situacijama gdje djetetu dajemo odgovornost ili zadatak koji je u skladu s njegovim razvojnim mogućnostima, ono dobiva poruku da je vrijedno, sposobno i ravnopravan član obitelji/društva.
Životno-praktične i radne aktivnosti koje djeca u godini prije polaska u školu mogu i trebaju znati su:
- samostalno svlačenje i oblačenje
- samostalno pranje zubi
- samostalno pranje ruku, zavrtanje rukava, pravilno pranje ruku
- samostalno brisanje nosa
- briga o vlastitim stvarima (briga o svojoj pernici, školskom priboru, odjeći, igračkama..)
- pravilno korištenje pribora za jelo, samoposluživanje jelom
- samostalno postavljanje stola
- razni kućanski poslovi poput slaganje kreveta, pospremanja svoje sobe
- briga o biljkama, redovito zalijevanje
- briga o kućnim ljubimcima, hranjenje kućnih ljubimaca
- kontroliranje i samostalno obavljanje fizioloških potreba
- izrada vlastitih igračaka od raznovrsnih materijala
Slijedi prikaz nekih od životno-praktičnih i radnih aktivnosti koje mi u odgojno-obrazovnoj skupini „Pčelice“ provodimo:
1.Pranje ruku
U sklopu aktivnosti na tematiku pranja ruku, s djecom smo provodili eksperiment sa šljokicama i tekućim ljepilom na način da smo ih pomiješali tako da šljokice predstavljaju „bakterije i viruse“. Zatim smo djecu poticali da se međusobno rukuju, dodiruju razne predmete i na taj način zapažaju kako se bakterije i virusi prenose. Također, zajednički s djecom izradili smo plakat s koracima za pravilno pranje ruku i razgovarali o tome zašto je važno prati ruke.
2. Aktivnost pravilnog četkanja zubi
Važnost redovite dentalne higijene djeci smo najprije predočili putem slikovnice „Mrljek i Prljek mućkaju bljakavi napitak“ koja na zabavan i djeci prikladan način opisuje važnost svakodnevnog pranja zubi. U našoj skupini, svaki dan nakon ručka djeca samostalno peru zube, brinu o svojim četkicama i pastama za zube.
3. Sadnja i briga o biljkama
U dvorištu našeg vrtića, Pčelice su samostalno uredile, očistile vrt i posadile jagode i lukovice. Svakodnevno su zalijevale vrt, brinule o njemu i naposljetku i uživale u plodovima.
4. Samoposluživanje jelom
Svakodnevno za ručkom i doručkom djeca samostalno doziraju i serviraju hranu, dijele pribor za jelo, postavljaju stol i usvajaju navike kulturnog ophođenja za jelom.
5. Izrada vlastitih igračaka od prirodnih materijala
Prilikom boravka u prirodi, djeca pronalaze različite prirodne materijale od kojih potom izrađuju vlastite igračke, razvijajući tako maštu, kreativnost, inovativnost i samopouzdanje.
6. Priprema hrane
Također, obilježavanjem prigodnih blagdana poput Dana zahvalnosti za plodove zemlje, Pčelice su zamijesile i napravile kiflice i kolač s jabukama. Ne samo da su djeca samostalno mijesila tijesto, formirala kiflice i punila ih, već je ovakva aktivnost bila izvrsna za razvoj suradnje, dogovaranja, usvajanja osnovnih matematičkih koncepata količine, težine i vaganja.