18.03. 2021.
Zbog nedostatnog životnog i prometnog iskustva djeca predškolske i rano školske dobi česte su žrtve prometnih nesreća.
Dječje sposobnosti prosuđivanja, predviđanja i odlučivanja su nedovoljno razvijene da bi mogla shvatiti opasnosti u prometu i adekvatno reagirati u određenoj situaciji.
Rano i sustavno razvijanje prometne kulture može doprinijeti sigurnosti djece u prometu, a osobito je važno u šestoj godini života jer će polaskom u školu djeca postati samostalni sudionici u prometu.
Skupina Bubamare posebno se usmjerila na razvoj opće prometne kulture djece i pripremu djece za samostalno i sigurno sudjelovanje u prometu kao pješaci i putnici u vozilima.
Zadaće su usmjerene na osvješćivanje mogućih opasnosti koje djeci prijete u igri na javnim površinama, u kretanju ulicom i u vozilima, razvoj opreza i osjećaja odgovornosti za vlastitu sigurnost u prometu, upoznavanje prometnih znakova važnih za pješake i uloge prometnika, ovladavanje osnovnim prometnim pravilima u kretanju ulicom i snalaženje u različitim prometnim situacijama.
Bubamare su se u svojem radu vodile idejom kako niti jedno dijete ne bi smjelo otići iz vrtića u školu bez osnovnih znanja i vještina potrebnih za sigurno kretanje i odgovorno ponašanje u prometu.
U sobi dnevnog boravka omogućili su djeci aktivno učenje uz pomoć različitih didaktičkih materijala i medija: didaktičke igre, slikovnice, priče, zagonetke, radni listići...
Djeca su posebno uživala u radnim aktivnostima: izrada plakata s prometnim pravilima, korištenju različitog materijala za prometne igre i vježbe...
Također, provele su istraživačke aktivnosti u okolini – promet i prometni znakovi u okolini vrtića, sigurne i nesigurne ulice u naselju, upoznali javne površine za igru djece te provele praktične vježbe u prometu kroz šetnje mjestom.
Kroz ovaj projekt Bubamare su pored vježbi za usvajanje prometnih znakova i pravila upoznale i poznavanje geometrijskih oblika, boja, prostornih odnosa, vježbale su pisanje i čitanje prometnih naziva, puno radile s rukama u izradi maketa i plakata te upoznale bolje naše Viškovo.
U nastavku ovog teksta pročitajte koje su aktivnosti do sad proveli u sobi dnevnog boravka:
1. Prometna križaljka
Djeci su bili ponuđeni papir na kojem su označena polja za rješavanje križaljke s prometnim pojmovima.
2. Izrada plakata, crteža, makete
Tijekom šetnje poticali smo djecu na zapažanje i razgovor o prometnim znakovima koji nas okružuju (fotografirali zapaženo, a nakon povratka u skupini to nam je poslužilo za izradu plakata, crteža, maketa...) Za ovu aktivnost ponudili smo djeci flomastere, bojice, ljepilo, olovke te veliki hamer papir, a4 papir... Na plakat su također mogli i zapisati i nacrtati vlastiti doživljaj prometnih znakova u naselju.
3. Društvena igra „Automobil u prometu“
Izmislili smo novu društvenu igru kako bi naučili što znači koja boja na semaforu! Djeca bacaju kocku, a za broj koji dobiju toliko se polja pomiču unaprijed. Tko prvi dođe do cilja je pobjednik. (Umjesto Start može pisati „Kuća“, a umjesto Cilj može pisati „Škola“, „Vrtić“ itd.) Pravila mogu varirati po dogovoru, npr. ako netko stane na crvneno polje tada mora preskočiti jedno bacanje, tko stane na zeleno polje baca kocku još jedanput, tko stane na žuto polje ovo bacanje stoji na mjestu i sl. Za djecu mlađe dobi umjesto kocke sa brojevima može se upotrijebiti kocka s raznim bojama.
4. Slikopriča „Semafor“
Izradili smo razne slikopriče na temu prometnih znakova.
5. Slovarica prometnih pojmova
Izradili smo slovaricu prometnih znakova, tako su djeca vježbala vještine početnog pisanja i čitanja uz upoznavanje pojmova iz prometnog odgoja.
6. Memory „Prometni pojmovi“ Pronađi jednake parove zadatak je svake memory igre, ovaj put su tražili parove prometnih znakova.
7. Zagonetke
„Od kuće do vrtića ide, ljudi je i djeca vide. Nekad čista nekad prašna, nekad mokra, nekad strašna. Po njoj svako dijete hodi jer u vrtić ona vodi.“ (cesta)
„Veliku važnost u prometu imamo i pješake u obzir uzimamo. Stojimo pokraj svake ceste, puta i pomažemo maloj glavi da ne luta.“ (prometni znaci)
„Što znak koji znači to ne znamo svi. Ali ovog stvora sa tri oka prepoznajemo mi. Crven kao rak viče: - STOP! STOP! STOP!, ali pažljivo gledaj tad jer kad smiješ cestu prijeći to će ti samo on reći.“ (semafor)
8. Radni listovi
Na bijelom papiru A4 (21x29,7 cm) nalaziti će se četiri vrste zadataka: https://igramseiucim.com/images/Dokumenti/IUM_o_prometu.pdf (link raznih radnih listića)
9. Prometni znakovi i cesta
Izrada raznih prometnih znakova od raznih materijala. Izrada ceste oko prometnih znakova. Slobodno vlastito organiziranje igre i pravila.
10. Slikovnice o prometu i prometnim znakovima
Edukativna slikovnica maloga formata (iz serijala - Što sve Ana zna), sa presavijenim stranicama pruža najmlađima važne spoznaje o odgovornom ponašanju u prometu. Uz djevojčicu Anu, vesele ilustracije i kratke pouke u stihovima, uz poticajna pitanja i pojašnjenja odraslih, ukoliko su potrebna, djeca će na zabavan način usvojiti važne osnove ponašanja.
Savjeti roditeljima i drugim odraslim osobama koje skrbe za djecu – preporuke u cilju povećanja sigurnosti djece u prometu
Vlastitim primjerom pokažite djetetu kako se treba ispravno ponašati u prometu (ne prelazite kolnik na crveno za pješake, ne pretrčavajte kolnik izvan pješačkog prijelaza, vežite sigurnosni pojas u automobilu i sl.). Razgovarajte s djecom o prometu i ukažite im na potencijalne opasnosti; ukažite im na negativne, ali i pozitivne primjere ponašanja u prometu. Vježbajte s djecom sigurno prelaženje kolnika. Objasnite im svrhu pješačkog prijelaza i semaforskih uređaja, kao i razloge zbog kojih ih treba koristiti, te ulogu prometnog policajca. Ako je Vaše dijete prvoškolac, posebnu pozornost posvetite putu u i iz škole. Odaberite najsigurniji put do škole (ne nužno i najkraći) i uvježbavajte s djetetom sigurno kretanje po njemu, ukažite djetetu na sva opasna mjesta na tom putu. U situacijama kada dočekujete dijete pred školom ili kućom, ne činite to na suprotnoj strani ulice. Ako se Vaše dijete kreće u prometu noću ili u uvjetima smanjene vidljivosti, pobrinite se da bude vidljivo, da na sebi ima odjeću i obuću što svjetlijih boja, te odjeću, obuću i školsku torbu s ugrađenim reflektirajućim tvarima. Naučite dijete koristiti kacigu za vrijeme vožnje biciklom. Djecu u vozilima trebate prevoziti isključivo na propisan način, vezanu u odgovarajućim sjedalicama.
IZRADILE: odgojiteljice Sindi Bašić i Pula Tokić